Of je nu met het gezin naar Zuid-Frankrijk rijdt of een lang weekend de bergen in trekt, je bagage meenemen in de auto blijft elk jaar weer een puzzel. Dan komt die ene cruciale vraag: kies je voor een dakkoffer of een trekhaakkoffer.
We gingen op pad met beide opties en testten ze op het gebied van brandstofverbruik, actieradius, gebruiksgemak en looks. En ja – er zitten verrassende verschillen tussen!
Voor onze test gebruikten we een Skoda Enyaq iV80, een populaire elektrische SUV met een WLTP-actieradius van 510 km. De test werd uitgevoerd bij 100 km/u en 130 km/u op de snelweg. Dit omdat luchtweerstand bij hogere snelheden een veel grotere rol gaat spelen, precies het moment waarop de verschillen tussen deze koffers opvallen.
Snelheid |
Zonder koffer |
Dakkoffer |
Trekhaakkoffer |
100 km/u |
22,7 kWh/100 km |
24,2 kWh/100 km |
23,0 kWh/100 km |
130 km/u |
26,6 kWh/100 km |
29,9 kWh/100 km |
25,9 kWh/100 km |
Actieradiusverlies bij 130 km/u:
- Dakkoffer: -14,8%
- Trekhaakkoffer: +7,4% (verrassend genoeg iets beter dan zonder!)


Wist je dat de luchtweerstand exponentieel stijgt bij hogere snelheid? Een dakkoffer werkt dan als een soort remparachute boven op je auto.
Verschillen tussen de twee types
Dakkoffer |
Trekhaakkoffer |
✔ Groot volume (vaak 400–600 liter) |
✔ Makkelijk in- en uitladen op heuphoogte |
✔ Ideaal voor ski’s, tenten en slaapzakken |
✔ Minder windgevoelig |
❌ Moeilijk te bereiken zonder opstapje |
❌ Beperkt tot 50–75 kg (afhankelijk van je trekhaak) |
❌ Hoger zwaartepunt, nadelig bij wind |
❌ Kan kofferbaktoegang blokkeren |


Keuzehulp
· Ga je ver en snel (zoals Duitsland)? ➜ Trekhaakkoffer
· Neem je veel lichte, lange spullen mee? ➜ Dakkoffer
· Heb je een elektrische auto? ➜ Trekhaakkoffer loont qua actieradius
· Wil je geen trekhaak installeren? ➜ Dakkoffer is universeel